El Pla Urbanístic de l'entorn del Circuit

El BCN World del Motor és la part principal del conegut com a Pla Director Urbanístic (PDU) del Circuit de Barcelona-Catalunya. És un planejament de la Generalitat de Catalunya que compta amb el suport dels ajuntaments de Granollers, Montmeló i Parets del Vallès, a més de diferents lobbys encapçalats pel RACC, principal propietari dels terrenys a urbanitzar.

Oficialment afecta una àrea de 5.740.000 metres quadrats (574 hectàrees) i de 6 quilòmetres de diàmetre de la plana central del Vallès Oriental, incloent-hi polígons ja existents i el propi Circuit. Es va aprovar definitivament a principis del 2016 i està a l'espera de resoldre's el contenciós administratiu que té obert i que es pressupostin i s'executin cadascuna de les seves peces.

Alhora, el PDU també permetria activar dues autovies previstes per la Generalitat i necessàries per al macro-projecte, que conformen la branca sud del Quart Cinturó.

El BCN World del Motor

Com a BCN World del Motor entenem diferents peces del PDU que conformen un megacomplex de més de 110 hectàrees dedicat principalment al turisme que tindria presumptament com a reclam publicitari el món del motor d'alta competició, l'anomenat motosport.

El megacomplex inclou un parc temàtic, un resort hoteler amb heliport, un mall de shopping turístic i un segon circuit que serviria principalment per a ús lúdico-turístic.

Aquest megacomplex es complementaria amb altres dues peces: una sèrie de macro-polígons dedicats principalment a acollir grans parcs comercials i una franja d'espai natural muntanyós que es destinaria a ubicar circuits off-road de ral·lies, 4x4, trial i motocrós. En total hi ha previst que totes les peces del macro-projecte ocupin unes 240 hectàrees de sòl.




D'on traiem que és un projecte "turístic, d'oci i comercial"?

El projecte està qualificat per la pròpia Generalitat com una "actuació estratègica" del "sector turístic, d'oci i comercial" juntament amb d'altres similars com el Centre Recreatiu i Turístic de Salou (altrament anomenat BCN World) o el PDU de La Molina destinat a uns eventuals Jocs Olímpics d'Hivern de Barcelona.

Per tant, amb aquest pla director urbanístic no estem davant ni d'un projecte industrial, ni de recerca ni de tecnologia com s'ha intentat vendre al territori, sobretot des des les administracions locals.

La Generalitat atribueix aquesta tipologies o presumptes finalitats a altres plans directors que, tanmateix, també han generat molts dubtes i oposició ja que poden tenir unes afectacions nefastes per l'entorn. Alguns exemples són el del Delta del Llobregat, el de Gran Via-Llobregat, el Centre Direccional de Cerdanyola o el de la Mineria del Bages. Únicament trobem un PDU de la Generalitat dedicat a la indústria de l'automoció al nord del Baix Llobregat, vinculat a la Seat de Martorell, amb una finalitat molt diferent a la que panteja per al PDU vallesà.




Granollers i Montmeló

Un boulevard de shopping turístic de més d'un quilòmetre de llarg: el "Mall del Circuit"

El primer dels sectors que la Generalitat vol desenvolupar: Torre Pardalera o Mall del Circuit, d'unes 15 hectàrees. Una nova versió de La Roca Village amb 4 vegades més superfície i edificis més alts amb un aparcament soterrani per a uns 5.000 vehicles. Gairebé tots els terrenys són de titularitat municipal.

Un segon complex de shopping turístic
Granollers

El Parc Temàtic i el Resort Hoteler: una nova reserva aïllada per al turisme massificat de BCN

La "joia" del BCN World del Motor: un parc temàtic de més de 12 hectàrees d'extensió. Aniria acompanyat d'un resort hoteler de 15.000 m2: entre 300 i 500 habitacions. Tot connectat directament a l'heliport ja existent, que permetrà en el futur 10.000 operacions aèries anuals amb terminals com la del port de creuers de Barcelona.

Mostra els detalls
Granollers

El "Circuit 2": un circuit de caire lúdic de grans dimensions per a tota mena de vehicles

Un segon circuit annex de 27 hectàrees a terrenys no urbanitzables del sud de Palou. El nom de Karting Internacional només fa referència a la categoria de la FIA, ja que en veritat hi poden circular tota mena de vehicles. Circuits idèntics estan especialitzats en la conducció lúdica de turismes de gamma alta.

Un circuit 27 hectàrees a Palou


Granollers i Parets

Els grans parcs comercials a peu de la nova C-17: més de 120 hectàrees de megapolígons

Com a complement dins del PDU, es contemplen una sèrie d'enormes polígons amb parcel·les de grans dimensions que permeten ubicar superfícies comercials. A Granollers hi ha per exemple parcel·les tan grans com la d'Ikea Sabadell o al polígon de Parets es preveu un edifici comercial 3 vegades més gran que el sector Iveco.

El més gran del nord de la Regió Metropolitana
Granollers

Espais naturals destinats a reubicar els circuits existents de ral·li i motocrós, entre d'altres

Gairebé la totalitat d'espais no urbanitzables del PDU tindrien ús intensiu d'agressió mediambiental, malgrat que es venguin com a "espais protegits". Als espais naturals i boscos de la Serra de Ponent de Granollers es permetrà reubicar els circuits off-road (fora pista) existents de ral·li i motocrós a més de nous de trial i 4x4.

Mostra els detalls
Vallès Oriental

La branca sud del Quart Cinturó: l'autovia interpolar C-35 com a primera peça encoberta

El PDU també ha activat sense possibilitat de gaire rèplica una de les autovies més rebutjades als dos vallesos: el Quart Cinturó o Ronda del Vallès. En concret, la seva variant sud a través de la Roca, Palou i Gallecs. La branca sud, la proposta de la Generalitat, no evita, però, el traçat nord projectat per l'Estat, sinó que el reactiva.

Dues autovies més al Vallès Oriental