27 hectàrees: el tercer circuit més gran de Catalunya

El BCN World del Motor projecta la instal·lació d'un segon circuit a la zona en uns terrenys de 267.183,24 m2 al sud de Palou, a tocar del riu Congost i Can Cabanyes. Per les dimensions dels terrenys seria el tercer circuit més gran de Catalunya per darrere del de Barcelona-Catalunya i el d'Alcarràs.

Apte per a tota mena de vehicles a motor

Malgrat que es ven a l'opinió pública com un "circuit de karting", en veritat no és un circuit de karts. Karting internacional Nivell A és només la categoria que li dóna la FIA pel tipus de traçat i dimensions. Es tracta d'un traçat de fins a 2,5 quilòmetres i una pista de fins a 12 metres d'amplada. En aquest tipus de circuits es permet tota mena de vehicles a motor: cotxes, motos, karts de gran cilindrada i fins i tot camions.

Destinat principalment al negoci lúdic de luxe

L'únic circuit a l'estat espanyol que ostenta el nivell A de la categoria "Karting Internacional" es troba al Motorland d'Aragó, a Alcanyís. Un dels negocis principals d'aquest traçat del Baix Aragó no són les competicions esportives sinó l'ús lúdic i de lleure del traçat, ja sigui conducció de turismes d'alta gama (Ferrari, Lamborghini, Hummer... anomenada Formula GT) com també altres exhibicions i tandes amb vehicles de motor d'alta cilindrada de qualsevol mena.
Instal·lacióDimensió del traçat
Circuit de Catalunya45 ha.
Circuit d'Alcarràs 34 ha.
Circuit 2 - Palou 27 ha.
Circuito Escuela Motorland 24 ha.
Circuit de Castellolí 23 ha.
Circuit de Calafat 22 ha.
Circuit d'Osona 2 ha.
Karting Cardedeu 0,9 ha.


Oferta lúdica habitual a circuits de "karting internacional" com el del Motorland d'Alcanyís: la conducció de Formula GT.

Contaminació i ciment enmig d'una zona d'alta fragilitat mediambiental

La pista tindria permès estar a 30 metres de la llera del riu Congost i, en paral·lel, a 100 metres de l'espai natural de Can Cabanyes, uns entorns d'elevada sensibilitat ambiental inclosos a la Xarxa Natura 2000.

El Circuit 2 juntament amb l'autovia C-35 contribuiran a un efecte barrera que tallarà la connexió biològica entre la Serra de Ponent i Palou, a més d'afectacions sobre la fauna, la flora i les persones a causa de la contaminació ambiental i sonora i la hiperfreqüentació.


Ubicat a uns terrenys "no urbanitzables"

El PDU inclou aquest i altres terrenys deliberadament al còmput total com a "no urbanitzable", còmput que després per exemple utilitza algun regidor d'urbanisme per intentar confondre l'opinió pública que el PDU "reserva amb moltes hectàrees d'espais lliures" tot i obviant que en aquests es pugui instal·lar, per exemple, un circuit de 27 hectàrees.

Malgrat la qualificació de "no urbanitzable", s'hi podrà asfaltar la pista i construir tota mena d'instal·lacions com pàdoc, boxes, torre de control, graderies, bar-terrassa, aparcament, edificis d'acollida, vials d'accés, etc.

" Àmbit de sòl no urbanitzables activitats d’interès públic (10)
El Pla director preveu una zona destinada a ús lúdic-esportiu a la riba esquerra del riu Congost, adjacent a la central depuradora d’aigües del municipi de Granollers.
"

"Circuit de kàrting amb pista de màxima longitud, boxs, torre de control, tribunes, pàdoc, aparcaments per a participants i públic, i edificis de suport. "
Memòria del PDU (2016)

Trànsit continuat i massiu pel bell mig d'un espai natural

El Circuit 2 estaria directament connectat al Mall del Circuit, el que reforça la idea que aquest segon circuit serviria més com a complement del macro-espai de shopping turístic que com a instal·lació esportiva. Això es confirma quan el mateix PDU estableix que el cost de la construcció del pont de connexió aniria a càrrec dels promotors del Sector Torre Pardalera.

Aquest pont travessaria per sobre de la carretera, el riu Congost i la futura ampliació de Can Cabanyes per connectar de manera directa el Circuit 2 i el Mall del Circuit. La hiperfreqüentació de visitants, juntament amb l'encaixonament en restar rodejat per tots cantons d'infraestructures, contribuirà a la degració de l'espai Xarxa Natura 2000 i l'afectació sobre la flora i fauna. Tot això malgrat el màrqueting d'algun alcalde de la zona que repeteix el mantra que "Can Cabanyes s'ampliarà" perquè simplement es desubicaria l'empresa ferralla Farrés, que actualment parteix en dos el paratge.

Can Cabanyes amb l'espai d'ampliació que s'ha anunciat que es "protegirà" i una recreació de totes les infraestructures previstes pel PDU a l'entorn immediat. Cal tenir en compte que, malgrat ser Xarxa Natura 2000 i el marketing mediambientalista, Can Cabanyes mai ha tingut sobre el paper cap mena de protecció especial: l'actual espai està qualificat com a "zona verda" en sòl urbà preferentment industrial i amb el PDU passa a ser sòl urbanitzable industrial.

Un projecte d'un particular que ja va ser rebutjat a Llinars i a Rajadell

Aquest circuit no és un projecte nou. Des de l'any 2005 aquesta instal·lació ha intentat imposar-se a diferents llocs de Catalunya de la mà d'un promotor privat: Pablo Marítnez Fedi, ex-director general la filial d'automoció de "La Caixa": CaixaRenting.

Primer va provar sort a Rajadell l'any 2005 i va haver de desistir quan, tres anys després, el projecte va sortir a la llum pública i es va trobar una forta oposició d'entitats i ajuntaments de la zona. Quatre mesos després de la desfeta de Rajadell va anar a provar sort a Llinars del Vallès on sobretot gràcies al rebuig i el procés judicial de la plataforma Stop Karting Llinars, després d'anys de batalla el projecte ha quedat en no-res.

Quan va veure que el projecte de Llinars feia aigües, Martínez Fedi va provar sort a un altre lloc i, a través del lobby que impulsa el BCN World del Motor, va aconseguir que la Generalitat finalment inclogui el seu projecte al PDU.

Martínez Fedi vs. el territori Cronologia dels fets

Un estudi econòmic del 2013 va desacosellar crear un circuit de "karting internacional", fins i tot més petit

L'any 2007 a Vic el Circuit d'Osona -de propietat municipal i gestionat per Escuderia Osona- va pretendre assolir l'homologació de "Karting Internacional" de nivell B amb una ampliació de les seves instal·lacions del Polígon Industrial Malloles per passar de 20.000 m2 actuals a 80.000 m2. El projecte va quedar a un calaix en concloure que la inversió pública que calia no generava els beneficis socials esperats i no era necessari a Catalunya un circuit de categoria de "Karting Internacional".

Per no enganxar-se els dits l'Ajuntament de Vic va encarregar un acurat estudi d'impacte econòmic Mentor Territori a la Diputació de Barcelona per analitzar quina demanda real tindria una instal·lació d'aquest tipus a Catalunya i quin benefini tindria sobre la comarca d'Osona. L'informe de la Diputació, publicat al 2013, recomanava una ampliació molt més modesta i un circuit més enfocat cap a la vessant del lleure que l'esportiva.

El document demostrava a més que un circuit d'aquesta mena a Catalunya, més petit que el de Granollers (de nivell B en comptes d'A), és insostenible a nivell exclusivament esportiu. Això sempre i quan el projecte privat de Martínez Fedi no visqui permanentment a base de subvencions públiques.

Malgrat la realitat que revelava l'informe, el mateix any la Generalitat i l'Ajuntament tanquen l'acord amb Martínez Fedi per incloure el seu circuit de nivell A a Palou.