Fins a 27.000 m2 de resort hoteler: 500 habitacions en 8 plantes d'alçada

Un enorme complex hoteler a terrenys de propietat directa del Grup RACC, una de les principals centrals de reserves hotelers de Catalunya. En aquests terrenys es permetria un sostre construïble de 27.336 metres quadrats i fins a 8 plantes d'alçada, el que suposaria fins a 500 habitacions: un 77% de l'actual oferta hotelera del municipi de Granollers.

Un parc temàtic de 12,6 hectàrees per a impostar un reclam turístic

El PDU reserva un total de 126.846 metres quadrats destinats a "parc temàtic del món del motor", segons el PDU. S'hi podria construir a tota la superfície fins a arribar a 4 plantes d'alçada. Com no es concreta què hi va exactament a la parcel·la, el PDU no ha contemplat en els seus informes quin impacte ambiental, acústic, social o de mobilitat podria tenir.

Reconversió d'heliport per adaptar-ho a "necessitats" turístiques permanents

La cirereta del complex turístic la posaria la reconversió i ampliació de l'actual heliport privat en un aeròdrom d'ús públic i permanent amb una activitat prevista de fins a 20.000 operacions a l'any i directament connectat al resort hoteler. El nou heliport operaria habitualment amb els aeroports de Barcelona, Reus i Girona i també amb la terminal de creuers del Port de Barcelona.


Un complex turístic secretament previst des de fa tres dècades

Anys 80: un "centre turístic i recreatiu" previst fins i tot abans de construir el Circuit

La Vanguardia 03/08/1987 on ja apareix previst el complex turístic.
En plena febre olímpica el RACC, també sota el control de Joan Antoni Samaranch, projectava el Circuit als terrenys del Consorci de la Zona Franca com a un reclam turístic més del que havia de ser la BCN que coneixem actualment. Crida l'atenció que als plànols previs al projecte de 1989 ja aparegués el complex turístic de Granollers que ara es projecta al PDU.

El complex mai es va fer i segurament per això no va transcendir gaire a la memòria col·lectiva, però qui sembla que mai l'han oblidat són els responsables de l'actual model turístic de Barcelona.

Anys 90: un resort turístic amb camp de golf del Grup RACC que es va frenar per poc

El 9 Nou 27/03/1997 sobre l'oblidada polèmica del resort de golf
Als 90 va arribar una altra febre: els camps de golf. Al 1997 el Grup RACC i l'Ajuntament de Granollers hi van projectar un resort amb camp de golf, fet que va desfermar una forta polèmica. Aleshores el RACC ja començava a despuntar com a holding turístic i ja estava construint el Golf PGA Catalunya Resort a Caldes de Malavella (on havia d'anar originàriament el Circuit).

L'Ajuntament es va desdir del projecte per l'oposició d'ERC, en aquell moment soci de govern amb CiU i PSC -amb Josep Mayoral com a regidor d'Urbanisme-, que sí donaven suport al resort golfístic del RACC.


Des dels 2000: circuits de ral·lis sense l'autorització legal corresponent ni mesures de seguretat

Imatges publicitàries on apareixen els terrenys de Can Ninou
Davant la impossibilitat d'urbanitzar-ne res, fora dels 6 dies a l'any de grans premis el RACC aprofita aquests terrenys per dibuixar diversos circuits de ral·lis subcontractant una empresa que cobra per oferir "cursos de conducció" tot i que sobre el terreny no ho semblen. Al 2016 va transcendir que, tot i documentat com a mínim des del 2008, aquest negoci s'ha realitzat continadament sense la llicència d'activitats corresponent ni les mesures de seguretat necessàries. Per estalviar-se les mesures de seguretat, l'empresa organitzadora talla constantment un camí d'accés públic que travessa els terrenys. El PDU pretén ara legalitzar aquest circuit de terra però traslladant-lo a la franja nord de la Serra de Ponent, ja que en aquests terrenys aniria el parc temàtic.



Ferrari World, al costat del circuit d'Abu Dhabi (Emirats Àrabs), amb la seva coberta de 8,5 hectàrees
Part del paratge de Can Ninou (Granollers) on es pretén ubicar el parc temàtic

El parc temàtic més gran de Catalunya després de Port Aventura

La part central del resort turístic seria un enorme parc temàtic sense definir i al qual els seus promotors no li han dedicat en públic ni una paraula fins a la data, malgrat que el PDU el mencioni i descrigui explícitament. Aquest parc suposadament tindria com a reclam publicitari alguna temàtica relacionada amb el món del motor de competició (el motosport), segons exposa el mateix PDU.

Per les dimensions dels terrenys, 126.000 metres quadrats, estariem parlant del segon parc temàtic més extens de Catalunya per darrere de Port Aventura.

ParcMunicipiSuperfície
Ferrari Land (previst al 2017)Salou6 hectàrees
Parc del TibidaboBarcelona7 hectàrees
Illa FantasiaVilassar de Mar7,5 hectàrees
Ferrari WorldIlla de Yas (Abu Dhabi)8,6 hectàrees (zona coberta)
Parc temàtic del PDUGranollers12,6 hectàrees
La majoria de terrenys són propietat del Grup RACC, que seria el major beneficiari de la requalificació i reparcel·lació. Per aquest motiu i com el parc lúdic tindria presumptament com a temàtica el motosport, aquesta peça del PDU es bateja de cara l'opinió pública amb l'ambigu eufemisme en clau de Zona lúdica-esportiva-RACC.

Segons un estudi esbiaixat a la baixa: 31.000 cotxes al dia


L'estudi de mobilitat del PDU fa trampes al solitari, ja que està fet per la part més interessada en aquesta operació urbanística: el Grup RACC. Malgrat sospitar que segurament són xifres deliberadament a la baixa, l'estudi calcula un enorme volum de trànsit generat pel parc temàtic: 31.000 vehicles al dia. És a dir, més d'un terç del trànsit diari actual del tram de la C-17 més dens (Parets-Granollers). Cal tenir en compte que durant els 6 dies de grans premis el Ciruit té una afluència màxima de 23.500 vehicles, segons el mateix estudi.

Més de 126.000 metres quadrats i fins a 3 plantes superiors

Es permet un sostre construïble de 126.846,89 m2, en planta baixa i 3 plantes superiors. Per fer una idea sobre què representen aquestes dimensions, al nostre entorn només podem comparar-ho amb els més grans centres comercials:

Centre comercialMunicipiSuperfície construïda
La MaquinistaBarcelona81.000 m2
Diagonal MarBarcelona87.000 m2
Mataró ParcMataró120.000 m2
Parc temàtic del PDUGranollers126.000 m2

Un resort hoteler de 27.000 m2 i entre 300 i 500 habitacions per completar un complex turístic aïllat de l'exterior més immediat


Yas Marina Hotel, a Abu Dhabi. Ocupa un una parcel·la d'uns 15.000 m2 i compta amb 500 grans habitacions de luxe extrem en 8 plantes
En primer terme, Hotel Fairmont de Montecarlo, amb una extensió de 25.000 m2 i diferents nivells de fins a 7 plantes
Els resort hoteler estaria ubicat a la part granollerina del Turó de Can Ribes, en terrenys 100% propietat del Grup RACC, just entre el parc temàtic i l'heliport i al vèrtex que conformarien les noves autovies. Quedaria integrada dins del complex turístic i amb un accés privilegiat en vehicle privat, però sobretot en helicòpter: el resort tindria una connexió directa amb l'heliport permanent a través d'un ampli pont de vianants per sobre de l'autovia C-35.

De 300 a 500 habitacions

El nombre d'habitacions dependria del tipus i quantitat d'hotels o edificis que es promogui en aquest resort, tot i que es podria fer un càlcul mitjà d'unes 300 o 500 habitacions*. Aquest nombre d'habitacions suposaria entre un 46% i un 77% del total actual d'habitacions hoteleres que té el municipi de Granollers (645 habitacions).

HotelSuperfície construïdaParcel·laHabitacions
Hilton Barcelona25.000 m21.100 m2289
Barceló Sants7 plantes2.000 m2377
Palma Bay Resort25.000 m2------500
Zona hotelera del PDU27.300 m215.186 m2300-500

El RACC preferirà promocionar el seu resort que hotels de la comarca

Aquesta és una obvientat, tenint en compte que el resort es farà en els seus terrenys, que serà un resort aïllat i més encarat a ser un enclavament a terres vallesanes del turisme de luxe barceloní i que el RACC és una de les principals empreses turístiques i de reserves hoteleres del país.
El PDU és bastant explícit amb que hi han d'anar hotels. El resort hoteler és una de les peces del BCN World del Motor més ben definides, tant a la memòria com a les normes urbanístiques. Fins i tot l'estudi d'impacte acústic del PDU -fet pel RACC, per tant part imparcial en la matèria- dibuixa una possible volumetria del resort.

Un aeròdrom per fer del complex un enclavament de BCN independent

El resort hoteler es completarà amb una doble operació de reconversió de l'heliport privat existent en un aeròdrom permanent d'ús públic i continuat. Aquest heliport està pensat principalment per a un tipus d'aeronaus de finalitats turístiques i connexions amb altres heliports, en especial amb el del port de creuers de Barcelona.

Eurocopter AS365 Dauphin, especialitzat en transport VIP d'entre 6 i 12 places, sobre el qual s'ha basat el disseny dels hangars, segons el projecte urbanístic de l'heliport presentat per l'empresa propietària.

La doble operació de l'heliport

1. Aconseguir que un aeroport privat passi a ser "d'ús públic"

"El primer heliport d'ús públic de promoció privada" de l'estat, segons la nota de premsa de la Generalitat. Aquesta autorització es va posar en marxa el 7 de juliol de 2015. A la resolució es declara l'heliport "permanent i públic" per "poder explotar el transport de passatgers tot l'any" i el passa a incloure a la Xarxa d'Aeroports de Catalunya. Cal diferenciar aquest aeròdrom dels dos heliports de l'interior del Circuit
.
"Ja ha sortit a la Publicació d’Informació Aeronàutica tota la documentació de l’heliport que l’acredita com a heliport d’ús públic i el permís per començar a operar amb vols turístics, de passatgers o mercaderies" "És el primer heliport d’ús públic de promoció privada que s’estableix en l’àmbit de l’Estat espanyol."
Departament de Territori (25/04/2015)

2. Ampliació de l'heliport, tramitada per la Generalitat

Hi ha encara pendent les obres d'ampliació cap al nord de l'actual heliport segons el projecte constructiu presentat al Departament de Territori l'abril de 2015. Segons el projecte, hi ha prevista una nova zona d'espera, torre de control, hangars i oficines d'informació aeroportuària (AIO) per poder atendre els vols i els passatgers. Aquests serveis estarien al nord de la pista d'aterratge actual, a tocar del nou pont que comunicaria directament la zona d'embarcament amb el resort hoteler.

Aquestes obres, però, no semblen haver començat de moment i només hi ha un hanger provisional. Una possibilitat pot ser que es féssin coincidir amb el desenvolupament del resort hoteler. D'aquesta manera no es vincula a nivell públic l'heliport amb el PDU.

Fins a 20.000 helicòpters a l'any passant per sobre de Montmeló i la Vall del Tenes

Fins al juliol de 2015 l'heliport només tenia autorització per fer vols comercials 6 dies a l'any, coincidint amb les curses del Circuit. Ara, amb la nova categoria, el nou aeròdrom té autorització per efectuar transport de passatgers els 365 dies de l'any i efectuar fins a 20.000 operacions anuals. Això dóna una idea del volum d'activitat que podria tenir el centre turístic.

Segons la Generalitat, no es podran superar les 10 operacions per hora amb l'actual autorització, però aquesta és oberament ampliable:

"En el futur si es pretén sobrepassar alguna d’aquestes limitacions s'haurà de tramitar com un canvi que comportarà la realització dels estudis de seguretat requerits per la normativa sectorial."
Departament de Territori (25/04/2015)

A una zona elevada

Tot i estar inclòs dins de la delimitació del PDU i estar clarament connectat, el pla urbanístic no inclou l'aeròdrom al centre turístic per, entre d'altres, no haver d'incloure'l al seu estudi d'impacte acústic. Cal tenir en compte que es troba al cim del Turó de Ribes, una zona elevada visible a simple vista des de força punts de la Vall del Tenes.

La zona de vol és al municipi de Montmeló i l'ampliació prevista al municipi de Granollers. Els terrenys, de 24.565 m2, són propietat de Circuits de Catalunya SL, és a dir: la Generalitat, el RACC i l'Ajuntament de Montmeló.
Mapa de dalt: recreació del projecte d'ampliació de l'aeròdrom en base al projecte constructiu
En blau clar al mapa de baix: recorregut dels helicòpters en les maniobres d'enlairament i aterratge.
Several takeoff seen on 10/5/2015 in Port de Barcelona Heliport (LEPB) while doing vip charter flights to Circuit de Montmeló