El Vallès Oriental es troba novament amenaçat per una planificació urbanística de la Generalitat de Catalunya amb el suport de diversos Ajuntaments basat en un model caduc i especulatiu, sense la participació en la presa de decisions per part de la ciutadania i que posa en perill la salut de les persones i el model territorial.
El Pla Director del Circuit és un megaprojecte d'unes dimensions molt elevades que vol potenciar el motor de combustió des del punt de vista de l'oci, el comerç i el turisme i que es preveu construir als municipis de Granollers, Montmeló i Parets. És una planificació supramunicipal que es planteja com a promoció del teixit econòmic local quan el món del motor i el de l'especulació urbanística són models demostradament caducs i no complementaris amb els discursos a favor de mitigar el canvi climàtic i de reduir la pol·lució atmosfèrica que pateix la zona.
Al Vallès Oriental ja tenim experiències passades en planificacions especuladores que caminen cap a cobrir de ciment i asfalt tot el territori com el Quart Cinturó i les amenaces sobre Gallecs i el Montseny. Per aquest motiu ens oposem a que hi hagi més canvis d'usos de sòls agrícoles i forestals a sòls comercials, industrials o per autovies. Abans d'ocupar més territori, hem d'aprofitar el que tenim. La millor defensa d'una Xarxa Natura 2000 com Can Cabanyes i el riu Congost o de l'espai agrícola de Palou és ampliar i preservar les zones agrícoles i forestals que tenim i no reduir-les.
A més, aquesta planificació promou un model d'oci que es pretén anar implantant a Catalunya –amb exemples clars com el BCNWorld– i un model territorial que no van en el sentit correcte pel que fa a la mobilitat i els objectius de mitigar el canvi climàtic i reduir la contaminació. La promoció d'un oci del motor no ajuda a les polítiques públiques de reducció de la mobilitat sinó que l'augmenta, sobretot la privada. D'altra banda, un model d'oci, comerç i turisme deslligat de la trama urbana fa augmentar la mobilitat privada, tal com s'esmenta al propi estudi de mobilitat del Pla Director.
La informació publicada, ja sigui a butlletins oficials o declaracions a la premsa, presenta encara moltes ombres sobre algunes de les principals peces que poden tenir més abast en aquest planejament. Fins a l'aparició d'aquesta plataforma s'ha fet passar aquest projecte molt de puntetes per la opinió pública i no s'ha permès en cap moment la participació del territori de manera directa en aquesta planificació. En canvi, tot el projecte s'ha acordat en la foscor de despatxos i sota els interessos de determinats lobbys del motor.
No hem pogut decidir si volíem o no un megacomplex d'oci i comerç al terme municipal de Granollers, que inclouria un parc temàtic amb hotels, polígons annexos de serveis i un gran centre comercial. No hem pogut decidir si volíem o no un circuit annex de velocitat per a tota mena de vehicles a tocar de la riba del riu Congost i Can Cabanyes. No hem pogut decidir si volíem o no un districte d'oficines a l'espai de Can Guitet, entre Montmeló i Parets. No hem pogut decidir si volíem o no dues noves autovies que trinxarien encara més la comarca i aplanarien el camí al Quart Cinturó.
Les solucions a la crisi no es poden abordar a qualsevol preu sota una falsa idea de «progrés» que hipoteca el nostre futur i el de les generacions que vindran, ni posant encara més en perill la salut de les persones, flora i fauna que conviuen al territori. Tampoc imposant un model econòmic caduc basat en el totxo, el petroli i el parcs temàtics; un model demostradament fallit que consumirà sense cap fonament real molts recursos públics i territorials per a uns hipotètics beneficis privats, i que abocarà a la desaparició del petit comerç, la precarització dels llocs de treball i la promoció d'«oci» exclusivament consumista i fora dels nuclis urbans.
Per tot això, la plataforma «No ens vendreu la moto» demanem a la Generalitat de Catalunya la retirada del PDU del Circuit i que es promogui una ordenació territorial des de la participació ciutadana que treballi per la justícia social i ambiental.
Per tot això, la plataforma ha començat la seva feina: informar, conscienciar, treballar i proposar alternatives per aconseguir aturar aquest projecte.
No ens vendreu la moto. Aturarem el Pla Urbanístic de l'entorn del Circuit.
Granollers, març de 2016